środa, 18 maja 2011

Circuit de Catalunya, Hiszpania

22 maja odbędzie się inaugurujące europejską część sezonu F1 Grand Prix Hiszpanii na torze Circuit de Catalunya. Przyjrzyjmy się temu obiektowi.

Circuit de Catalunya położony w Montmelo, na północ od Barcelony zadebiutował w kalendarzu w roku 1991. Zbudowano go na rok przed mającymi odbyć się w Barcelonie Igrzyskami Olimpijskimi. Na torze tym znajdował się start i meta olimpijskiego wyścigu kolarskiego. Oprócz wyścigów na torze odbywa się wiele innych imprez, niekoniecznie wyścigowych. Ciekawostką jest fakt, że można zorganizować tam ślub (na podium zamiast ołtarza) lub urodziny (np. w boksach).

Okrążenie toru w konfiguracji GP wynosi 4.63 km, a kierowcy F1 pokonują ich 66 (305,26 km). Tor składa się z 16 zakrętów (w tym 7 w lewo) a kierowcy pokonują go zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Tor uznawany jest za bardzo nudny ze względu na właściwie jedno miejsce, gdzie wyprzedzanie jest możliwe (jest to dohamowanie do pierwszego zakrętu). Odbywają się tu również jedne z przedsezonowych testów, co sprawia, że kierowcy i mechanicy znają ten tor jak własną kieszeń, a dzięki temu bolidy są przygotowane do wyścigu wręcz perfekcyjnie. Miejmy nadzieję, że tegoroczny wynalazek - system DRS - nieco uatrakcyjni ten wyścig.

Dotychczas w Katalonii wygrywali: sześciokrotnie Michael Schumacher (1995, Benetton, 1996, 2001-2004, Ferrari), trzykrotnie Mika Hakkinen (1998-2000, McLaren), dwukrotnie Nigel Mansell (1991, 1992, Williams) i Kimi Raikkonen (2005, McLaren, 2008, Ferrari) oraz po jednym razie (licząc od sezonu 2010): Mark Webber, Jenson Button, Felipe Massa, Fernando Alonso, Jacques Villeneuve, Damon Hill i Alain Prost.
Jak pisałem wcześniej, jedynym miejscem do wyprzedzania jest zakręt nr 1 (dohamowanie z ponad 300 Km/h do około 160 Km/h, przeciążenia nawet do 4.5G). Na uwagę, choć nie ze względu na pojedynki kierowców zasługują również zakręty nr 3 (bardzo długi łuk, ponad 250 Km/h, przeciążenie boczne około 3G) i bardzo szybki zakręt nr 9 na szczycie wzniesienia, gdzie kierowcy muszą bardzo uważać, aby nie stracić przyczepności.

Ciekawostki:
W roku 1994 Michael Schumacher zdołał dojechać do mety na 2 miejscu, pomimo faktu, że ponad połowę wyścigu miał do dyspozycji tylko piąty bieg.
W 1999 podczas wyścigu zanotowano tylko jeden manewr wyprzedzania.
W 2008 Heikki Kovalainen wypadł z toru na zakręcie 9 (uszkodzenie felgi) i przy prędkości 130 Km/h uderzył w ścianę. Stracił przytomność na kilka minut i odniósł drobne obrażenia. W rozmowie z dziennikarzami stwierdził później, że 'nie pamięta momentu wypadku'.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz