Stirling Moss urodził się 17 września 1929 roku w Londynie. Sukcesy w różnych seriach wyścigowych plasują go w elicie kierowców - bardzo często nazywany jest "najlepszym kierowcą który nigdy nie zdobył mistrzostwa".
Moss zasiadał zawodowo za kierownicą samochodu wyścigowego od 1948 do 1962, wygrał 212 z 529 wyścigów do których przystąpił, w tym 16 wyścigów Formuły 1. Podczas jednego sezonu wystąpił w 62 wyścigach, często w kilku seriach wyścigowych jednego dnia. W swojej karierze prowadził samochody 84 różnych marek (miedzy innymi Lotus, Vanwall, Maserati, Jaguar, Ferrari i Porsche).
Zawodową karierę zakończył w roku 1962 z powodu wypadku, po którym spędził miesiąc w śpiączce, co uniemozliwiło mu prowadzenie samochodu na poziomie zawodowym. Mimo wczesnego odejścia z zawodowego ścigania wciąz był bardzo rozpoznawalną postacią.
Po wielu sukcesach w juniorskich seriach wyścigowych (Cooper, Kieft i Formuła 3) pokazał się z najlepszej strony w Formule 1: był pierwszym rozpoznawanym brytyjskim kierowcą tej serii. 4 razy z rzędu (1955 - 1958) zajmował drugie miejsce w klasyfikacji generalnej F1. Był również doskonałym kierowcą rajdowym. Jest jedną z dwóch osób które wygrały tak zwany Złoty Puchar (nagroda za trzy wyścigi z rzędu bez żadnej kary czasowej w rajdzie Alpejskim).
Pierwsze zwycięstwo w F1 Moss odniósł w 1955 podczas "domowego" wyścigu GP Wielkiej Brytanii na torze Aintree, dzięki czemu stał się pierwszym w histrorii brytyjskim kierowcą, który wygrał brytyjskie GP. Jednym z jego największych sukcesów jest zwycięstwo w 1955 w wyścigu Mille Miglia (wyścig Tysiąca Mil). Ukończył go z czasem 10 godzin 7 minut 48 sekund wyprzedzając drugiego kierowcę o prawie pół godziny (prowadził wtedy Mercedesa 300 SLR).
Sir Stirling Moss prowadzący Mercedesa 300 SLR |
Od 1958 do 1960 wygrywał 1000 km wyścig na torze Nürburgring (1958 i 1959 za kierownicą Aston Martina a w 1960 w Maserati) .
W roku 1960 za kiewonicą bolidu F1 wygrał wyścig o GP Monaco (prowadził wtedy bolid z stajni Lotus), w tym samym roku podczas kwalifikacji do GP Belgii miał poważny wypadek, w wyniku którego odniósł wiele obrażen, przez co nie ścigał się do końca sezonu. W roku 1961, kiedy wprowadzono do F1 nowe, półtoralitrowe silniki, a Moss dysponowal starym silnikiem Lotusa, ponownie zwyciężył w GP Monaco i ponownie w GP Niemiec. Wielu znawców uważało, że Mossowi w tych zwycięstwach pomogły nie tylko umiejetności kierowcy - w Monaco jego słabszy bolid lepiej trzymał się zakrętów a w Niemczech kluczowa okazała się strategia doboru opon (Moss bardzo wcześnie zmienił opony na deszczowe, podczas gdy rywale, zwlekając z tym, w konsekwencji musieli przejechać spory kawałek 11 km toru na nie trzymających się podłoża w czasie deszczu oponach typu slick).
W 1962 roku podczas wyścigu na torze Goodwood Moss miał ciężki wypadek. Po miesiącu śpiaczki okazało się że częściowo sparaliżowana jest jego lewa strona ciała. Po 6 miesiącach rehabilitacji paraliż ustąpił. Po tym wypadku Moss postanowił zakończyć swoją zawodową karierę, co było jego osobistą decyzją, a nie fizyczną konsekwencja wypadku.
W roku 1980 powrócił do ścigania w serii BTCC (British Touring Car Championship) a ostatnio jeździ w wyścigach samochodów historycznych. Do roku 1991 pozostawał najbardziej utytułowanym brytyjskim kierowcą wyścigowym; pokonał go dopiero Nigel Mansell - tylko ze względu na większą ilość wyścigów, w których wystąpił.
Tytuł szlachecki otrzymał w roku 2000 z rąk Księcia Karola. Kiedy wyjeżdżał z pałacu Buckingham, został zatrzymany przez strażnika, który żartem zapytał "Myślisz, że kto ty jesteś, Stirling Moss?" Moss z uśmiechem odparł "Właściwie to Sir Stirling Moss" i odjechał.
Sir Stirling Moss był pierwszym ekspertem F1, który pozytywnie wypowiadał się o powrocie Roberta Kubicy do wyścigów i bronił pasji Roberta do uczestnictwa w innych seriach wyścigowych niż F1.
"Kierowcy wyścigowemu wolno ścigać się w tym, w czym tylko do cholery mu się podoba"
"Ludzie mówią: nie powinieneś robić tego czy tamtego. A ja mogę się z tym nie zgadzać. Do cholery, kierowcy wolno ścigać się w czym tylko mu się podoba, kiedy mu się podoba i tam gdzie tylko tego zapragnie. O to przecież chodzi, więc mówienie o nieodpowiedzialnym zachowaniu Kubicy jest całkowicie nie na miejscu."
"Moja kariera zakończyła się w dość miernym wyścigu, nie jakimś szalenie ważnym. Ale sporty motorowe są trudne i niebezpieczne, a każdy rodzaj ścigania się jest istotny."
Ciekawostki:
W roku 2008 jego nazwiskiem nazwano najnowszy model Mclarena - Mercedes SLR McLaren. (jest to supersamochod który osiąga maksymalnie 349 km/h)
W 2010 roku podczas GP Wielkiej Brytanii wręczał Lewisowi Hamiltonowi puchar za drugie miejsce.
Pytanie "Myślisz, że kto ty jesteś, Stirling Moss?" stało się standardem pośród brytyjskich policjantów wobec kierowców przekraczających prędkość.
Ksywką "Stirling Moss" określa się w Wielkiej Brytanii ludzi słynących z tak zwanej "ciężkiej nogi".
W ekranizacji filmu o Jamesie Bondzie "Casino Royale" (wresja z 1967) zagrał szofera Evelyna Tremble'a
Od 1988 był oficjalnym komentatorem F1 w Wielkiej Brytanii
Jako jeden z niewielu kierowców wyścigowych stworzył ze swojego nazwiska markę, ktorą opatentował.
zdjecia z kariery Mossa tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz