- Bolid F1 zbudowany jest z około 80 000 części. Przy precyzji montażu 99,9% bolid wyjedzie na tor z 80 niepoprawnie zamocowanymi elementami.
- Elektronika i około 100 czujników kontrolujących i monitorujących funkcjonowanie bolidu jest połączona około kilometrem kabli.
- Bolid F1 rozpędza się do 160km/h i hamuje do zera w 4 sekundy, a hamuje na dystansie około 55 metrów.
- Bolid bez paliwa i kierowcy waży około 560kg. To tyle, co połowa Mini.
- Przed wprowadzeniem ograniczenia ilości silników na sezon (aktualnie 8), silnik bolidu wytrzymywał 2 godziny pracy na pełnych obrotach. Zwykły silnik obliczony jest na około 20 lat.
- Silnik bolidu F1 'kręci się' z prędkością 18000 obrotów na minutę. Oznacza to, że tłok porusza się w cylindrze 300 razy na sekundę.
- Bez poprawnie przygotowanej aerodynamiki i docisku, bolid F1 straciłby przyczepność przy około 170km/h.
- Siła docisku bolidu jest niesamowita. Przy prędkości około 160km/h generuje docisk równy wadze bolidu. (obrazowo: przy prędkości powyżej 160km/h bolid byłby w stanie jechać 'po suficie' tunelu, gdyż siła dociskająca go do sufitu byłaby większa niż jego waga, ściągająca go w dół). Niektóre samoloty potrafią wystartować przy mniejszej prędkości niż maksymalna prędkość bolidu.
- Podczas wyścigów ulicznych (np. Monaco) przepływ powietrza generuje podciśnienie tak duże, że jest w stanie podnosić z jezdni klapy studzienek. Dlatego przed wyścigiem klapy te są spawane do mocowań.
- Zwykła opona ma żywotność około 60 000 - 100 000 km. Opona bolidu F1: 90 - 120 km.
- Opony bolidu F1 są pompowane azotem, z powodu jego stabilnego ciśnienia. Zwykłe powietrze zawiera parę wodną która może zmienić ciśnienie w oponie wraz z wahaniami temperatury.
- Optymalna temperatura pracy tarcz hamulcowych bolidu F1 to około 1000 stopni Celsjusza. Dlatego są robione z wytrzymalszych od stali włókien węglowych.
- Siłę gwałtownego hamowania bolidu F1 kierowca normalnego samochodu odczułby uderzając w betonową ścianę przy prędkości 150km/h.
- Maszyny tankujące (wycofane w sezonie 2010) dostarczały do zbiornika bolidu 12 litrów paliwa na sekundę (napełniły by bak zwykłego samochodu w około 4 sekundy). Był to taki sam system, jakim tankuje się śmigłowce wojskowe.
- Dobrze przygotowana ekipa serwisowa jest w stanie zmienić koła bolidu w 3 sekundy.
- Kierowca bolidu F1 traci w czasie wyścigu średnio 4 kilogramy wagi ze względu na wysiłek i pocenie się.
- Brytyjczyk Damon Hill jest jedynym kierowcą w historii, który zdobył tytuł mistrza świata nie jadąc na prowadzeniu w wyścigu nawet jednego okrążenia.
- Ulubionymi sportami Kimiego Raikkonena są wyścigi i hokej. Wybrał wyścigi, żeby nie musieć wcześnie wstawać...
- W 2002 roku, jeszcze jako kierowca testowy Fernando Alonso zabawiał ekipę sztuczkami magicznymi i karcianymi, a także gotował posiłki.
- Michael Schumacher ma 'szczęśliwy wisiorek', bez którego nie wsiada do bolidu.
- Kimi Raikkonen usnął na linii startowej podczas swojego pierwszego wyścigu dla zespołu Sauber. Coś mu się śniło, ale nie pamięta.
- W 2005 roku, podczas 3 tygodniowej przerwy między wyścigami, Jenson Button i Vitantonia Liuzzi przypadkiem spotkali się w jednym barze. Button był tak pijany, że stawiał drinki wszystkim, zrobił nawet 'pociąg', na którego końcu przewracał się Liuzzi.
- Również w 2005 roku aż 4 kierowców F1 zostało po raz pierwszy tatusiami: Juan Pablo Montoya, Jarno Trulli, Nick Heidfeld i Takuma Sato.
- Jenni Raikkonen, była miss Skandynawii, poznała Kimiego na randce w ciemno.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz