środa, 9 lutego 2011

Zmiany w zespołach w sezonach 2010-2011

Odpowiadając na pytanie zadane przez jedną z naszych czytelniczek, dotyczące lekkiego zamieszania w nazewnictwie niektórych zespołów, chciałbym nieco przybliżyć tą sprawę.
Zasadniczo nazwa zespołu F1 składa się maksymalnie z trzech członów: nazwy zespołu, dostawcy silników oraz sponsora tytularnego, jednak nie każdy z tych członów musi w nazwie wystąpić. Ponadto pozycja sponsora tytularnego w nazwie teamu jest określona warunkami kontraktu (lub wartością wkładu finansowego).
Od 2009 roku kilka zespołów zmieniło swoje nazwy, niektóre kilkakrotnie, więc dla kogoś kto śledzi ten sport od niedawna, może to być nieco skomplikowane.

BMW Sauber
W roku 2009 firma BMW ogłosiła, że
wycofuje się ze sponsoringu zespołu Petera Saubera (choć dalej będzie dostarczać silniki), jednak z powodu praw do transmisji telewizyjnych w 2010 roku zespół wciąż miał w nazwie człon BMW. W roku w 2011 zespół wrócił do starej nazwy Sauber F1 Team.

Honda Racing
Najbardziej burzliwa historia na przestrzeni lat :) W roku 2008 zespół Honda ogłosił, że wycofuje się całkowicie z udziału w serii F1. Właściciel zespołu, Ross Brawn odkupił udziały Hondy i przemianował zespół na Brawn GP. W przerwie między sezonami 2009-2010 większość udziałów w teamie odkupił koncern Daimler AG (właściciel marki Mercedes), będący zainteresowanym utworzeniem zespołu fabrycznego i dzięki temu od poprzedniego sezonu mamy na torze bolidy zespołu Mercedes Grand Prix. Firma Mercedes wciąż dostarcza silniki dla zespołu McLarena, więc w jego nazwie funkcjonuje na końcu, jako dostawca.

Lotus Racing
W roku 2011 powraca nazwa legendarnego swego czasu zespołu Formuły 1. Jeden z 'nowych' w 2010 roku zespołów, który święcił triumfy w latach 1963-1978, po 15 latach przerwy powrócił na tory F1 pod nazwą Lotus Racing. Jednak właściciel zespołu wyraził chęć powrotu do legendarnej nazwy aby nawiązać do pełnej sukcesów tradycji z przeszłości. W nadchodzącym sezonie będziemy więc znowu mieli na torze bolidy Team Lotus.

Lotus Renault GP
W grudniu 2010 roku Grupa Lotus dołączyła do zespołu Renault jako sponsor tytularny. Właścicielem zespołu wciąż jest spółka Genii Capital z Luksemburga, całe zaplecze techniczne jest własnością koncernu Renault.

Marussia Virgin Racing
Ostatni zespół, który w ostatnim czasie zmienił nazwę. Virgin Racing powstał w roku 2009 i zadebiutował na torach F1 w 2010. Po zakończeniu sezonu sprzedano większość udziałów rosyjskiemu producentowi samochodów sportowych Marussia, jednak Zespół wciąż sam pracuje nad konstrukcją swojego bolidu. Silniki dla tego zespołu dostarcza firma Cosworth.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem nieco zamieszania.

1 komentarz:

  1. I teraz wszystko jasne,
    dzięki za analizę i wyjaśnienia:)

    OdpowiedzUsuń